fredag, juli 31, 2009

Enkelt recept på kvällskvisten

Det var ju ett tag sen jag la upp något recept så här är två billiga och Väldigt! enkla recept, helt vegetariska dessutom. Rostad potatis o lök.

Ni som kanske tycker att vissa recept är i enklaste laget och "det där är väl inget att skriva om! Det kan o fattar väl vem som helst!". Men, hmmm, tänk på att alla kanske inte är lika bra och roade som ni på att laga mat, det kanske inte är så självklart för "alla", så jag kommer att fortsätta blanda friskt.

Rostad potatis
  • Borsta och dela potatisen och det går alldeles utmärkt med färskpotatis
  • Vänd halvorna i olivolja, flingsalt och någon krydda man gillar , jag tog en som heter Chili Explosion den ingår i en serie kryddblandningar från Santa Maria som jag tycker är Riktigt bra. Dom kommer i kryddkvarn på burken och även den funkar bra. Naturligtvis! så går det också bra med färska kryddor men det kanske man inte alltid har hemma.
Så in i ugnen med dom på ca. 225 grader i 30-35 minuter, men som vanligt kolla lite extra noga mot slutet så att kryddorna inte bränns.


Bleka och redo för ugnen


Vackert gyllenbruna och redo för middagsbordet

till potatisen kan man med fördel ha ett kryddsmör av:
  • Masgarin/smör
  • Flingsalt
  • Pressad vitlök
och om man har hemma också ha i
  • Färska kryddor
  • Lite färskpressad citron

Några av mina nyare favoritkryddor, bra sammansatta blandningar och väldigt användbara

Clara rörde ihop en liten burk creme fraich och några varv med Pasta Rossa (hennes absoluta favoritkrydda just nu) och trots sin enkelhet blev det en jättebra sås som också säkert passar bra till denna potatis, ja hon hade den till stekt falukorv och såg väldigt nöjd ut med sin egna sås-kreation :-)


Lök i ugnen

Detta påminner ju om mina "svarta gothlökar" men dessa är hela och i ugnen. Också dom är jätteenkla att laga till.

Skala och koka löken i ca 10 min på svag värme (ja alltså vattnet är naturligtvis 100 grader :-) men det skall inte stormkoka...)

Rör ihop:
  • Kinesisk (lite saltare) soya ca 1,5 msk
  • Japansk soya inte så salt o andra sidan ca 1,5 msk
  • Ljus sirap ca 3 msk
  • Och om du har flytande honung men det är inte helt nödvändigt ca 1,5 msk

Vänd den kokta löken i blandningen och sätt in i ugnen 225 grader i ca. 25 min. Låt lite av "glacyren" följa med in på fatet med löken, det är bra att ösa med.

Det kan vara en god idé att ösa löken en eller två gånger medans den står i ugnen

När den är klar brukar den inte vara så helglacerad som på bilden men det löser man enkelt genom att låta allt svalna lite grann. Då blir glacyren mer trögflytande ös över och den fäster vackert på löken och ger fin smak.


Ok det var ju inte direkt några superavancerade recept men dom är goda och kanske framförallt billiga och det är ju aldrig någon dålig kombination!

Slut, Frågor

2 kommentarer:

  1. Oh vad hungrig jag blir, väntar på middagen. Löken måste jag göra, har inte hunnit.
    Ha det gott!!!

    SvaraRadera
  2. Ha det gott du med på semestern, jo prova löken den är riktigt god.

    SvaraRadera