fredag, juli 31, 2009

Likhet inför lagen

Jag brukar ju inte vanligtvis skriva om dagsaktuella händelser som sker i vårt samhälle men det betyder ju inte att jag inte ser vad som händer eller bryr mig. När jag idag läste i Aftonbladets nätupplaga om en viss landshövding på en stor ö i Östersjön som saknar broförbindelse med fastlandet och hennes uttalanden om att "mäktiga personer bör få undantag från lagar och regler" ja då känner jag att jag faktiskt vill kommentera det.

Vi har något så fint i Sverige som heter "likhet inför lagen" (i alla fall är det "tänkt" att vara så...) och det är något vi skall vara väldigt (djävligt) rädda om!

Om det finns politiskt tillsatta makthavare t.ex. landshövdingar som skiter i det och tycker att "money talks, bullshit walks" så "kanske" (nej jag menar inte kanske, det är bara mitt vanliga under-statement-språk... jag menar BORDE, SKALL) dom borde avlägsnas från sina uppdrag snabbt som fan, om inte, hur skall då vårt förtroende för politiker och makthavare kunna finnas kvar?

Hela vårt demokratiska samhälle vilar ju på att vi kan lita på att politiker och andra makthavare är hederliga människor och inte anser sig själva eller någon annan stå över lagen!

Och det är inte meningen att dom då skall kunna leva på rikliga pensioner livet ut heller, dom får väl gå till arbetsförmedlingen som alla andra... om dom klantar till det och blir av med jobbet!

Önsketänkande jo jag vet, makt korrumperar, men jag har sagt vad jag tycker...

Länk till artikeln i aftonbladet och fler artiklar i ämnet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5583257.ab


En bild av den nämnda landshövdingen, häftigt manipulerad i Photoshop! så att hon inte så lätt skall gå att känna igen (det är väl så tidningarna brukar göra med skitstövlar?)


Men kanske var det dumt att manipulera bilden? För nu kanske ni kommer att gå runt och titta ilsket på helt oskyldiga tanter som inte alls är landshövdingar och inte alls tycker att rika o mäktiga står över lagen. Jag tar på stående fot (ja det heter ju så, fast jag sitter ner i min stol och skriver) beslutet att visa bilden helt omanipulerad (ni hade säkert ändå efter ett tag listat ut hur ni skulle "dekryptera" den andra bilden). Jag vill ju inte att oskyldiga tanter skall råka ut för era ondsinta blickar på stadens gator!


"Alla djur är lika, men en del djur är mer lika än andra..."
George Orwell; Djurfarmen.

Slut, Frågor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar