torsdag, juli 30, 2009

Hemma i natten

Hemma igen efter "balkongsittningen", kvällen inleddes med exakt! följande konversation:

"Välkommen till Beckomberga"

"Say no more"

"Det finns vin i kylskåpet"'

"Du skall väl också ha?"

"DEFINITIVT..."

Det blev en rätt lång kväll på balkongen... med Arne och Kille... Om man säger så...

Gravitationen gav mig god hjälp hem igen på min 14 år gamla cykel, nu tror ni väl att jag trampar omkring på en 14 år gammal damcykel? (det skulle i alla fall jag trott om mig...) Men så är det inte... Jag har en 14 år gammal Mountin bike som jag vårdat och älskat i alla år, den funkar fortfarande och är som ny med sina Shimano-växlar och snyggt metallic grafitgrå. Jo så är det, jag älskar min gamla cykel och den hänger nog med ett antal år till.

Nu till något helt annat, svampplocknig... jag snor den här texten rakt av från en kommentar jag skrev i en annan god väns blogg för någon dag sedan.

Alltså om svamp...

När det gäller svampställen så har jag märkt att människor som i vanliga fall är snälla, generösa och hyggliga Plötsligt! förvandlas till hemlighetsfulla, själviska och smått fientliga personer, det är som om just svamp och ”hemliga svampställen” lockar fram människans sämsta sidor! Som om våran överlevnad hängde på att Ingen får reda på var någonstans vi hittade svampen… Och om man överhuvudtaget får svar på någon fråga om var svampen finns så blir det något i stil med;


” Ja du… i Nacka-reservatet…” Ok tack? Det är ju bara typ ett par kvadratmil stort… men då vet jag, ja då åker jag dit då… Eller om man möter någon (oftast ett par) i skogen så får man antagligen som svar bara en svepande rörelse med handen 360 grader innan dom hemlighetsfullt och viskande tassar vidare (antagligen blev en av dom förbannad på den andra för att han/hon nästan avslöjat DERAS hemliga svampställe). Barn brukar inte få vara med i skogen i jakten för dom är ju fortfarande oförstörda och ärliga och kan ju avslöja vad som helst för vem som helst…


Att fråga någon om svampställen är ungefär lika oförskämt som att fråga om dom har rena underkläder på sig…


Slut, Frågor?

2 kommentarer:

  1. OM jag ska vara ärlig trodde jag inte alls att du hade en gammal damcykel. Det känns faktiskt just typiskt dig att du vårdat en 14 år gammal mountinbike... Faktist jätte roligt!!! Och svamp plockningen är ju som en helt annan värld med andra lagar... människan är rolig ibland!!

    SvaraRadera
  2. I svampskogen gäller helt andra lagar... Äta eller ätas!

    SvaraRadera