torsdag, juli 09, 2009

Fotografering på Model House och "Starkostsås"

Det kommer ett recept i slutet på inlägget men först något annat

Jag berättade ju för ett tag sedan (30 juni ”Nytt Pass”) om när vi ordnade nytt pass till Clara och hon inte var helt nöjd med bilden i det gamla som tydligen fortfarande gällde (konstigt nog?).


Clara för "några år sedan"


Ja nu har hon tagit lite nya bilder och jag förstår att hon ville ha ett nytt pass! Storasyster Filippa hade fått en fotografering på Model House här i Stockholm av en kompis och snäll som hon är tog hon med Clara också. Clara har inte tidigare på samma sätt som Ebba gillat att bli fotograferad så det här var roligt för henne, tack Filippa det var bussigt av dig!


Här är några bilder på mina vackra flickor, Filippa och Clara, Ebba är ju mest galen fortfarande men det kommer en liten bildsatt fiskehistoria från norrland med henne senare. Vilken cliff hanger ha ha!


Clara och Filippa




Filippa



Clara




Och Nu!


Här kommer det i början utlovade receptet…


Claras älsklingspastasås; Starkostsås! Jag presenterar den i två varianter, en som jag brukar göra till barnen (den är enklare, ja dom är fortfarande en smula av kulinariska barbarer men jag hyser ändå gott hopp om att dom skall ”bättra sig” på den punkten…) och en för mer vuxna smaklökar.


Denna pastasås gör man snabbt och enkelt.


Barnvariant:


5dl grädde.


140 gram Kvibille Special Ädel.

Jag brukar använda denna variant eftersom den innehåller minimalt med mögel, jag tycker den är godare och passar bättre i såsen men ni gör ju naturligtvis som vanligt som ni vill.


Något/några hekto rökt skinka.


Två matskedar tomatpuré eller vanlig chilisås.


Krydda med svartpeppar eller Pasta Rossa.


Pasta Rossa, har blivit en av mina senare favorit-krydd-blandningar.


Det är faktiskt inte mer än så i barnens variant även om jag ibland har i lite skivad purjolök också.


Gör så här.


Strimla den rökta skinkan i lagom stora munsbitar, så att man slipper använda kniv när man äter. Antingen skinkan är i skivor eller i en bit så dela den i lagom stora bitar (visst e ”lagom” ett bra ord för att beskriva… ja, lagom…)


Stek den rökta skinkan lite lätt för att, jag tycker det blir godare så.


(om det ska vara purjo i pastasåsen så är det dags för den nu, stek den bara mjuk utan att den får färg).

Sen är det dags för osten, först har ni delat den i skivor och sedan hackat dom så att det bara är små bitar som lätt smälter.


Det är mycket enklare att få osten att smälta nu istället för att försöka lösa upp den efter att grädden åkt i. Men Kom Ihåg att sänka värmen på plattan när ni lägger i osten! Alltså smält försiktigt osten tills den är helt ”krämig”.


När osten har smält så häller ni i grädden och höjer värmen så att såsen får sjuda (småkoka) försiktigt ett tag tills ni tycker den har lagom (ja just det ”lagom” ha ha) konsistens.


Medans ni tittar på hur såsen sjuder så tar ni i tomatpuré/chilisås och kryddar med svartpeppar eller Pasta Rossa.


Sen är det klart! Servera med spagetti eller tagliatelle och så klart någon grönsak (om ni måste! :-)).


Så här gör jag åt oss vuxna…


Precis som ovan men jag har också i:


1 dl. matlagningsvin, matlagningsvin är helt ok i matlagning och jag föredrar att hälla det riktiga vinet i mig själv i stället för i grytor och pannor…


Två av mina trognaste följeslagare i köket (vinet till vänster...)


Gröna oliver, gröna för att jag gillar dom mer än svarta men som sagt, gör som ni vill och ta svarta om ni gillar dom bättre. Eller varför inte go berserk och ha Både gröna o svarta!


Strimlade soltorkade tomater.


Och så klart purjolöken.


Det behövs Inget salt! Osten och oliverna ger sälta så det räcker.


Hmmm försöker komma på om det är nåt mer men jag tror inte det. Kanske kan ni förbättra receptet med något annat gott att ha i. Ni kan ju alltid skriva och berätta om det i så fall!


Just det ja! Var inte så väldigt blyga med att kommentera inlägg! Jag lovar att det är helt ofarligt och utan några som helst biverkningar! Att skriva blogg är ju lite som att sitta på en scen i en helt mörk lokal och spela (ni får själva välja vilket instrument ni vill föreställa er, jag är inte noga på det sättet, men kanske på andra? fråga min ex-fru, nej förresten, gör inte det…). Man vet att det sitter människor där och lyssnar men när ljusen tänds så har alla gått därifrån och det enda man vet är det var några där och lyssnade men inte vilka dom var.


Jag brukar försöka att besvara kommentarer efter bästa förmåga vilket kan variera (bästa förmåga alltså… ja i kommentarer alltså, nu blev det krångligt… men ni får försöka nysta ut det efter… bästa förmåga).


Slut. Frågor.

2 kommentarer:

  1. Mums, måste absolut prövas. Får bli nästa vecka ;-))

    SvaraRadera
  2. Ja det här är så busenkelt att laga till! Perfekt när barnen är hungriga och man har ont om tid innan deras klagorop blir allt för högljudda :-))

    SvaraRadera