lördag, juli 11, 2009

Ebba får Norrlandsnapp!

Ebba var i Norrland (fråga mig inte Var?, Norrland är allt jag vet, ni vet norr om Uppsala någon stans...) med storasyster Mathilda och hennes pappa "Buffe" (tillika gudfar till Ebba, ja jag vet att det låter komplicerat men det är det inte egentligen, storasyster Mathilda o Ebba har olika pappor o jag är Ebbas pappa o Buffe Mathildas så enkelt är det...).

jag tror jag låter bilderna tala för sig själva...

Första fisken en abborre och Mathilda ser så nöjd ut, Ebba ser intresserat på.

Men så händer det något...

Alla tror Ebba bara larvar sig när hon kämpar med sitt spö (Jo det är helt berättigar att tro det och ni skulle säkert hålla med om ni träffat Ebba ha ha)

Men!!! vad är det här?

Ebba får upp en "baddare" till abborre och blir så klart så här överlycklig!!!

Jo den var rejäl!!! tydligen kalasade dom 5 personer på den till middagen!


Ett bildbevis så gott som något och kniven är normalstor...


Den här bilden tycker jag är så djäkla kul, kolla in Ebbas kroppsspråk och min! hon ser verkligen ut som om, här sitter JAG som redan har fått dagens största firre och om jag kunde vissla lite förstrött (men det kan hon inte :-)) så skulle jag göra det. Vad är det där för liten fjutt-fisk!!!


Den elaka ungen kallade sin gudfar för "herr nolla" eftersom han inte fick någon fisk på hela dagen, undra just varför det var så...??? En i mina ögon mycket klok man som vet hur man bäst tar till vara en dag på sjön


Men när det vankades abborre stekt över öppen eld i Norrlandsnatten kan ju vem som helst bli glad!

Dagens matlagningstips, nej det blir inte recept varje gång, ibland blir det bara ett litet tips och om ni kan dom så gör det ju ingenting, för då kan ni ju bara känna er kunniga kring grytorna och nöjda eller hur?

Dagens tips: jag brukar rätt ofta steka mat i hälften margarin och hälften olja, varför? jo för att oljan tål högre temperatur utan att brännas och margarinet/smöret ger en bättre färg på det ni steker. På det sättet får ni det bästa av två världar men kom ihåg att inte alltid använda olivolja när ni steker, olivoljan har en sådan utpräglad smak och det är ju inte alltid man vill ha just den smaken. Ta i så fall hellre en helt vanlig matolja, solros- eller rapsolja.

Slut, Frågor?

4 kommentarer:

  1. Var är receptet som skulle rädda min matbeslutsångest för ikväll?? Jag vill ju inte behöva äta blodpudding igen...

    Hoppas att du har en skön semester, vi saknar Nemo i kabyssen;-) Och så pratar visst alla om någon sång... Jag måste missat den :-) Handlade visst om mord? Uh.

    Vi hörs :-)

    SvaraRadera
  2. Hej Hundflickan, receptet är i inlägget från 9 juli "fotografering på Model House och Starkostsås" receptet kommer som vanligt i Slutet av inlägget.

    Låten är Rap Das Armas med Cidinho & Doca och är brasiliansk gangserrap skulle man väl kunna kalla det, lite som "Cop Killer" från 1992 med Body Count o Ice T. Video och översatt text finns i inlägget från 16 juni "Pappa Kan springa och Rap Das Armas". Bra låt som efter ett tag helt förgiftar hjärnan ha ha ha.

    Hoppas Du hittar vad du söker där.

    Lycka till med Starkostsåsen den är kalasgod!

    Kapten Nemo

    SvaraRadera
  3. Fina kort, jag får heller aldrig fisk. Men aborre är super gott, fick du smaka? Ska nog ta mig ut till landet och fisk am barnen (men jag hATAR att fisk) Min son älskar det.

    Fisk recept?

    SvaraRadera
  4. Men jag var inte med på denna tripp så jag fick inte smaka men är glad att dom tog så bra kort. Abborre Är absolut gott!!! Va? saknar du fiskrecept? Lovar att fundera lite på det då.

    SvaraRadera