tisdag, juli 07, 2009

Vad är Pippi "gjord av"? Och ett recept.

jag var på bibblan idag med flickorna och vi gjorde en raid på barnboksavdelningen och hittade många bra böcker till båda.

På väg ut från barnavdelningen pekade Ebba på en skyltdocka som var klädd som Pippi och frågade vad hon var gjord av?


(Ja jag HAR!!! försökt ändra dom fyra första raderna i detta inlägg så att det blir samma typsnitt men det verkar Helt omöjligt att fixa...)


Jag sa att det var en skyltdocka och att den antagligen var gjord av någon sorts plast. Jaha… sa Ebba o jag tyckte hon såg lite lättad ut...


På väg till våra cyklar frågar Ebba.


Ebba:

”Vad heter det när man tar ut allting?”


Jag:

”Hur menar du då? Tar ut vad ur vad?”


Ebba:

”Ja alltså när man tar ut sånt som är inuti…”


Jag visste att Ebba fått en fisk härom veckan när hon var i norrland på resa med sin storasyster och gudfar (storasysters pappa) och tänkte att det kanske var det hon menade.


Jag:

”Du menar rensa?”


Ebba:

”Näe när man tar ut skelettet och dom ser ut ungefär så här!”


Ebba gjorde en pose som var nåt i stil med detta!

Nu vaknade Clara! ”jaha du menar Uppstoppad!!??”


Ebba

”JA just det, Uppstoppad!!! Jag trodde Pippi var uppstoppad! För jag kände på hennes ögonfransar och dom kändes riktiga!!!”


OK...!!! Det var ju Tur att vi fick den saken utredd för jag hade nog också tvekat att besöka barnboksavdelningen igen om det stått en Uppstoppad! Pippi i entrén…!!!


Och nu ska ni få ett recept på en superenkel kall sås som jag fick av kocken på Nils Emils Bakficka för en väldans massa år sedan. Den passar jättebra till Dagobertmackor eller vanliga submarines med t.ex. rostbiff eller grillad kyckling.


En deciliter majonnäs


En tesked fransk stark senap


En ”hatt” vitvinsvinäger det kan väl vara kanske typ en halv matsked?


Några varv med svartpepparkvarnen.


Och så var det klart! Det är Så Enkelt ibland!


Ta rostbiff eller grillad kyckling lite finskuren isbergssallad, några skivor rödlök o några oliver och gör en macka. Det blir bra, jag lovar! Ok ta lite soltorkade tomater också om ni vill…


Slut! Frågor!

2 kommentarer:

  1. Vad är en Dagobertmacka???

    SvaraRadera
  2. Bara för din skull har jag nu lagt upp en liten förklaring... :)

    SvaraRadera