onsdag, juli 22, 2009

Rambo blöder

När jag såg rubriken på Expressen.se; ”Rambo vägrades vård - trots att han blödde ur ögonen” tänkte jag först, Tusan!!! Sylvester Stallone måste må rätt kasst…


Men det visade sig, inte vara S. Stallone utan en helt annan Rambo… den ett-åriga råttan Rambo (varför anger man ålder på en råtta???, men det är bara första! frågan och ”tanken” som dök upp, det blev några fler… medans jag läste, kan man väl säga…)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Råttan Rambo, 1, blödde ur ögonen och "svarade inte på tilltal".
Men på djursjukhuset vägrade de hjälpa honom.
- De påstod att han inte var döende, säger Rambos matte V. Svensson, Expressen.se.

Det var i förra veckan (fascinerande med gamla nyheter…) som V. Svensson och hennes sambo (vem som är vem av dom vet jag inte riktigt men jag antar att det är kvinnan V. Svensson till höger, det är hon som är minst skäggig) åkte in till djursjukhuset akut med sin ettåriga (men vem fan bryr sig om hur gammal råttan är!!!) tamråtta Rambo


.

Hur märkte ni att han var sjuk?


– Han svarade inte på tilltal, han blödde ur ögonen och öronen och han dreglade, säger V. Svensson och fortsätter: (Jag är helt säker på att V. Svensson ”upplever” sig ha fina samtal med den lille Rambo… Men att en råtta inte svarar på tilltal… Mmmmm, Det Kan ju bero på så många olika saker, Eller??? Blod ur ögon och öron kan ju tyda på att en råtta inte är så där helt fit for fight, jo det kan det nog och så observant av matte, heter det matte till en råtta???)


– Han var väldigt nedstämd. (ja tacka fan för det!!! Det finns väl ingen som blöder ur ögon och öron utan att känna sig ”lite nedstämd”??? Vet att jag skulle absolut skulle känna mig lite ”nedstämd” om blodet forsade ur mina ögon och öron, till och med rätt deppig)


Men på djursjukhuset i Gammelstad fick de ingen hjälp. Istället fick de besked att listorna var fulla och att Rambo inte var döende (en döende råtta!!! Mitt hjärta veknar redan här i artikeln), trots att ingen veterinär tittat på honom.


– Då blev vi så förbannade (Bra!!! Klart att ni blev!!!, Helt ursinniga kan jag tänka mig för att ingen ville bota stackars Rambo!!!) att vi åkte direkt (är det helt säkert att ni åkte ”direkt”? Ingen liten pizza på vägen? Ni ser ju annars ut som om ni kanske skulle ta bara en ”liten” pizza på vägen, man kan ju bli rätt hungrig hos veterinären) till distriktsveterinären och där fick vi hjälp direkt, säger V. Svennson.


Nedkyld


Rambo, som var kraftigt nedkyld, fick ligga på en värmedyna och han fick dropp eftersom han var så uttorkad (Men det var väl för fan inte djursjukhuset i Gammelstad som kylt ner Rambo??? Eller la dom Rambo i frysboxen i smyg??? Snarare var det dom åtta mil ni cyklade i hällregn för att komma till den ”snälle” distriktsveterinären… (hmmm, det där med att dom cyklat åtta mil la jag till bara för att jag är elak :-), råttdropp? Faktiskt första gången jag hör talas om det )


Rambo fick också medicin och mår idag mycket bättre. (Men det är ju så skönt för oss läsare att få veta, fast på något sätt bryr jag mig ändå ”lite” mer om det barn som dör var 5:e sekund av svält och förgiftat vatten än om Rambo, kalla mig hårdhjärtad… Men Så Är Det!)


V. Svensson och hennes sambo upplevde (Klart att ni ”upplevde” det! och känslor är viktiga!) att personalen de mötte på djursjukhuset hade inställningen att råttor är skadedjur. (Nej så Klart är inte råttor det! Råttor har väl Aldrig varit skadedjur! Ja om man nu inte räknar med dom råttor som spred pesten, Digerdöden i Europa mellan 1340-1740 och dödade 15 miljoner människor, hmmm, det var visst 1/3 av befolkningen då, men det var ju så länge sen och dom hade ju i alla fall varit döda nu… ja ja 15 miljoner män, kvinnor och barn hit eller dit… Men klart råttor är fina små djur)


– Det stämmer inte. Råttor är helt klart husdjur, och vanliga husdjur dessutom. De är tåliga och snälla djur (ja tacka fan för att de är tåliga, det är väl liksom deras förbannelse för mänskligheten att dom Är tåliga, fråga vilken indisk bonde som helst, fina husdjur), och betydligt enklare att ge vård än till exempel en hamster (men det beror väl på att hamstervården är så eftersatt i vårt samhälle, men lägg ner några dagis, skolor och äldreboende så kan vi ju lägga dom pengarna på hamsterforskning i stället), säger Lars Steinvall, chefsläkare på Djursjukhuset i Gammelstad, till Expressen.se.


Enligt honom är väntetiden som paret beskriver överdriven (jo det är den säkert, det finns väl inge förälder/husse/matte som väntat länge på en doktor/veterinär???).


– Deras påståenden har andra skäl än medicinska. De har inte blivit nekade vård, de har själva valt att lämna oss, säger Lars Steinvall.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ja och med dom orden lämnar jag er för i kväll.


Slut, Frågor?

2 kommentarer: