söndag, juli 26, 2009

En tidsmaskin

Det finns en tidsmaskin, musik heter den.


En vän la upp en video på sin blogg idag och skrev att det ju egentligen inte var den sortens musik som hon brukade lyssna på men att det var minnen.


Och så är det väl för oss alla, att vi har minnen som väcks av vissa låtar.


Minnet till en viss låt kan ju vara ett väldigt speciellt ögonblick eller bara känslan från en viss, kortare eller längre period. Vilket det än är så kan musiken obönhörligt kasta oss tillbaka i tiden, till lyckliga minnen, till smärtsamma och vi kan inget göra.


Vi är där i ögonblicket av lycka eller smärta och det har egentligen inget att göra med om vi gillar låten, om det egentligen är, vår sorts musik. Musiken är etsad i samma stycke som minnet, det går inte att dela dem åt om de en gång har sammanfogats, de är och förblir oskiljaktiga för evigt.


I musiken, i just ”Den låten” finns alla våra minnen, alla våra sinnen sammanfogade, vi ser, vi hör, smakar och känner dofter, vi känner med alla våra sinnen, med mer än våra sinnen.


Själv har jag som säkert ni också så många låtar, låtar som väcker glädje, lycka, sorg, saknad. Låtar som för mig tillbaka till just det ögonblicket i mitt liv, då kan jag känna, Vara Där, Just Då, känna doften, beröring, se vad jag såg, känna smaken, höra ljuden runt omkring, Vara Där…


Jag hoppas det är så för er också, med era, speciella låtar


Musik är en tidsmaskin.

2 kommentarer:

  1. Hallå där!
    Jag har verkligen en låt som jag så fort jag hör får ångest. Har i flera år inte kunnat lyssna på den här låten. Jag får helt enkelt panik.
    Så tog min syster fram, för några veckor sen, ett gammalt hederligt "mixband" där denna låt med special nrj version börjar spelas. Och jag lyckas lyssna igenom hela låten och tom sjunga med.. Framsteg!

    Låten är "My heart will go on" Med Celine Dion från Titanic....

    SvaraRadera
  2. Framsteg! Va bra! Jag har nog ingen så panikartad låt själv, ja om man nu inte räknar ledmotivet ur Hajen! Speciellt om den spelas när jag simmar på öppet o djupt vatten... :-)

    Jag kommer så klart lägga upp denna låt åt dig, i rent terapeutiskt syfte då alltså :-D

    SvaraRadera