torsdag, juli 23, 2009

Människans (kanske) bästa vän

Nu kommer den fantastiska uppfinningen jag hörde talas om igår på väg till jobbet. … En hund-ljuds-översättare! Woff o morr blir till frampratade ord och fraser ur en maskin…


Lät ju helt kasigt så klart men den var japansk… och rätt mycket konstigt kommer ju från det landet som vi inte trott på först men senare visat sig bli succé. T.ex. rå fisk med ris inlindad i sjögräs, försök att sälja in den idén från början…


Lät ju som om än, en lite knasig och otrolig uppfinning ändå som något riktigt användbart och kul. Äntligen kunde vi förstå och i alla fall ”nästan” prata med våra små fyrfota vänner!


Men så tänkte jag lite till, Vill vi verkligen veta vad hunden under soffbordet säger när vi sitter i soffan och ser på vårt favoritprogram på tv? Vill vi verkligen det??? Där ligger hunden och vi tror att allt är frid och fröjd när vi hör små ljud under bordet.


Men om då den elektroniska rösten ur översättaren plötsligt säger; ”Ta nu och res ditt feta arsle ur soffan och ta ut mig på en promenad fortare än kvickt eller så pissar jag på mattan och tuggar i mig din förbannade mobil!” Jo jag tror hundar har ett rätt så ovårdat språk för någon som helt ogenerat slickar sig i skrevet är nog inte direkt så där överdrivet finkänslig i vare sig sitt språk eller sina kommentarer?


Hundar gör ju en mängd saker…

Vissa hundar gnuggar sig på ett högst otillbörligt sätt mot underbenen på människor, nosar ”och mer” på sig själva o andra utan hänsyn till omgivningen. Ja det är ju inte precis ”händerna på täcket” för jämnan om man säger så… Man kanske helst inte vill höra o veta vad dom säger… Dessutom!!!


Så vill vi då verkligen få allt översatt och frampratat ur en låda med en mekanisk röst som förklarar vad vi kanske inte Bett om att få Veta… Högst tveksamt tror jag?


Själv lever jag helst i ovetskap när jag kommer innanför dörren efter det att fyrfotingen varit ensam i en hel timme, låt mig få tro hunden är glad att se mig och slippa höra grova förolämpningar och förebråelser. Det är nog bäst som det är, vi är lyckligt ovetande och det skall vi antagligen vara tacksamma för…


Och så en video med hundtema.


Slut, Frågor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar