torsdag, juli 02, 2009

Finns det hajar i Fjällbacka?

Fobier är inte rationella, det är en känsla, ett hjärnspöke för att använda ett gammalmodigt uttryck, hotfulla tankar för att använda ett nyare (lite typiskt KBT och det har jag ju erfarenhet av… ha ha).

Jag hade en sommarfobi, året var 1975 och jag var i de yngre tonåren. 1975 var året då Hajen hade biopremiär… Naturligtvis gick jag som alla andra och såg den (fast den var barnförbjuden). Under själva filmen måste det ha hänt nåt med min hjärna men det visade sig inte förens mycket senare på sommaren.

När vi var på semester i Fjällbacka (det ligger i Bohuslän så slipper ni ju undra över det).

Fjällbacka har kristallklart vatten, en varm golfström och en fantastisk skärgård. Dessvärre hade Fjällbacka nu något annat också… Stora, Blodtörstiga Vithajar!


Vi hade varit i Fjällbacka massor av år och det enda jag oroat mig för de åren var att min lillasyster skulle ha ätit upp alla Ballerinakex när jag äntligen kom upp ur vattnet, jag var i vattnet hur länge som helst och hade antagligen börjat utveckla simhud och gälar om jag stannat i en minut längre.


Men inte denna sommar 1975, denna sommar var havet fullt av blodtörstiga monsterhajar som inget hellre önskade än att äta dumma tonåringar som badade på djupt vatten.


Alltså, hela den sommaren tillbringade jag på stranden i tryggt sällskap av Ballerinakex och vår hund som inte heller hon var någon stor badentusiast precis (trots att hon inte varit på bio). Jag gjorde någon enstaka gång ett i mina ögon heroiskt bad men aldrig djupare än lårhöjd, där kunde jag ligga och plaska som en döende säl.


Mina föräldrar och min lillasyster tyckte jag var ”lite överdrivet försiktig” i själva verket tyckte dom att jag var komplett knasig och redo för tvångsvård… Men det sa dom inte förens flera år senare. Men dom visste inte vad jag visste… jag visste vad som fans där under ytan…


Varje gång jag badade den sommaren hade jag det här titelspåret ringande i öronen, ja ni kan ju själva föreställa er "hur kul" det var att bada om ni lyssnar på den… På slutet är det JAG som blir uppäten…



Uppäten av vad då? Antagligen var det här den farligaste fisk som fanns i vattnen runt Fjällbacka 1975!!!


Det fanns gott om makrill i vattnen runt Fjällbacka 1975…



Vanligtvis är vi ju vana att se makrill ungefär så här…


Ja fobier alltså, dom är verkliga för stunden och ställer inga krav på att vara rationella eller ha någon som helst förankring i verkligheten, dom bara är…


Jag säger bara, ha respekt för människors fobier men bekräfta dom inte!!! För dom går faktiskt att bli av med. Jag är nu helt botad från min hajfobi.


Nästan i alla fall, fast jag vet att den finns där ute och väntar på mig...

4 kommentarer:

  1. Krabbor och blåmusslor ser vi mkt här men faktiskt inga hajar ha ha ha
    Tycker själv att det är otäckt att bada på vissa ställen, får för mig att det är dykare som ska dra ner mig konstigt men sant...Vad kan det betyda?

    SvaraRadera
  2. Det betyder att du med har lite knäppa tankar o "små" fobier ha ha ha! men det är ju helt "normalt"!!! :D. Välkommen i gänget :-)

    SvaraRadera
  3. Jag känner igen mig. Gjorde misstaget att se Hajen 3 på 6:an en kväll för någon månad sedan. Efter detta kan jag inte ens zappa förbi den kanalen utan panikångest och våldsamma kräkningar. Jag visste att det var en riktigt sunking kanal, men hur kan man efter att ha fattat beslutet att sända en sån skitfilm ha någon som helst självrespekt kvar?

    Jag har sannerligen sett många dåliga filmer, men det här var nog något av det värsta jag försökt kämpa mig igenom. Och jag hade inte ens några Ballerinakex att trösta mig med. Det är smärta och rädsla som fan själv hade tänkt sig den.

    SvaraRadera
  4. Hej Crack Mango! Är du månne släkt med Crack Lucy eller är det bara en ren tillfällighet och en ödets nyck att jag har två "crackare" som läser mina bagatellartade alster?

    För min del räckte det alldeles mer än väl att se hajen (nej den heter nog inte hajen 1 eftersom nog ingen kunde ana att det skulle dyka upp fler filmer med detta blodtörstiga djur).

    När det gäller vissa kanalers självrespekt så tror jag inte att det är något dom ens reflekterar över, är det inte 6:an som visar Xena-Krigarprinsessan? Det borde väl säga allt om denna kanal och antagligen såg dom Hajen 3 som en storsatsning på kvalitetsfilm... Nästa film blir nog Polisskolan 23.

    Ett sätt att zappa förbi kanalen skulle ju kunna vara att du blundar, håller för öronen med båda händerna och högt nynnar för dig själv t.ex. Lyckliga gatan av Anna-Lena Löfgren samtidigt som du zappar på fjärrkontrollen med ena stortån och den andra foten håller fjärren stadigt tryckt mot soffbordet om du dessutom har munnen full av Ballerinakex även om detta förvisso kan försvåra nynnandet så borde du kunna passera kanalen utan vare sig ångest eller våldsamma kräkningar!

    Själv så började jag se den svenska filmen Gangster häromdagen (på 4:an) men slutade efter ca. 10 minuter då jag insåg att den antagligen var den sämsta film jag någonsin skulle ha kommit att se i så fall och det vill inte säga lite!

    Betänk att jag under min värnplikt såg en hel del dålig film på luckan när vi hade "vakt och beredskap" och var tvungna att stanna kvar över hela helgen på regementet och det här var på den tiden när man hyrde "Movie-Box" som vägde ca. 12 kilo och videoutbudet var som Allra Bäst av c-filmskvalité...

    Lycka till Crack Mango med den mentala och fysiska återhämtningen från detta cineastiska trauma.

    Kapten Nemo

    SvaraRadera