tisdag, juli 07, 2009

Zebror som inte fanns, rakknivar och vitlöksbröd

För alla som inte orkar läsa blogginlägg på mer än ett par rader så kan jag tala om att i slutet på detta inlägg kommer mitt eget höjdarrecept på vitlöksbröd som kan göra det värt att läsa hela inlägget!!! Fuska Inte!!!

Häromdagen kom jag till arbetet och fann min arbetskamrat H en smula bedrövad tyckte jag.
För att muntra upp honom frågade jag om utflykten till Skansen som han och två arbetskamrater hade gjort med ”våra barn” tidigare på dagen hade varit lyckad?

Det kanske jag inte skulle ha gjort för det var just det… Skansenbesöket…

Han berättade att han inte hade varit på Skansen sedan mycket unga år (vilket i och för sig inte var så väldigt många år sedan, men ändå…). Hans förväntningar vara alltså baserade på ett något grumligt barndomsminne men inte desto mindre stora för det, lite för stora…

Han hade minnet av en mängd stora och mycket vilda djur. Men det finns det ju på Skansen tänker ni kanske nu, stora och vilda djur. Ja det gör det, men det är bara det att det inte riktigt var de, stora… vilda… djuren han mindes.

När han glad i hågen traskade genom Skansens entré var han helt inställd på att få se…

Stora zebrahjordar över savannen, trumpetande elefanter som vilt slängde med sina snablar, giraffer som i sakta majestätiskt mak betade från trädkronorna, rytande lejon som slet små, små… ja nånting smått med blod i alla fall!

Vad han fick se var en trött älgko, en galen säl och en skylt med texten ”Järv”

(Men inte f-n såg han någon järv, har Någon? Någonsin! sett järven på Skansen??!!. Jag tror att ”Skansen-järven Är en Stor Bluff! Det finns ingen järv, har aldrig funnits någon järv, bara en lien skylt med texten ”Järv”

Kalla mig konspiratorisk men jag tror att dom jäklarna filmar alla besökare som i flock fånigt står och stirrar på ”järv-berget”, plötsligt pekar någon och säger ”DÄR!! DÄR!! Jag tror jag ser Den!! Allas blickar vänds ditåt och folk flockas för att få se den nu nästan ”Mytiska” järvdjäveln!!!

Det måste se fantastiskt roligt ut på film och antagligen använder dom dessa filmer som bejublad underhållning på Skansenpersonalens julfester för att höja stämningen!!! Kalla mig konspiratorisk men så är det nog…)

Det förklarade ju varför stämningsläget hos H var en aning dämpat den kvällen på jobbet, för vem blir glad av en trött älgko, en galen säl och en skylt med texten ”Järv”…?

Och nu till rakkniven…

Och hur går det ihop med ovanstående då? Har ni hört uttrycket ”om du hör hovtramp, tänk hästar, inte zebror” (ja om du inte råkar vara på safari i Afrika så klart!).

Alltså hänger rakkniven ihop med zebrorna som inte fanns… om du läser vidare.

Rakkniven tillhör en viss William Ockham (1285–1349) kan också stavas Occam (lägger till detta för att ”Adjunkt Andersson” skall bli nöjd…). Denne Ockham föddes cirka 1285 i byn Ockham i grevskapet Surrey i England, död 1347, sannolikt i München, han var en engelsk franciskanermunk och filosof.


Ockhams rakkniv är ett verktyg som man använder inom vetenskap/filosofi/ekonomi/etc. Man skall använda den enklaste förklaringsmodellen. Den minst onödiga.

Ockham skrev "entia non sunt multiplicanda praeter necessitatem" (man bör inte mångfaldiga tingen utöver det nödvändiga).

Man bör alltså inte anta flera saker än vad som krävs för att förstå ett fenomen. Onödiga antaganden ska skäras bort (därav rakkniven). Poängen är att man skall försöka att inte krångla till saker och ting. Ex:

Jag har huvudvärk. Jag tar en huvudvärkstablett och jag tittar på TV. Efter en stund lättar huvudvärken. Beror detta på att jag tittar på TV eller att jag tog huvudvärkstabletten? Med Ockhams rakkniv skulle man ha skurit bort hypotesen att det var TV-tittandet som gjorde så att min huvudvärk försvann.

Om ett träd visar sig ha fallit ned, och ingen har sett det ske, skall man föredra förklaringen att "en storm blåste omkull trädet", framför andra möjliga förklaringar såsom "en elefant knuffade omkull trädet", eller "trädet rycktes upp med roten av 200 meter höga rymdvarelser".

För att ta ett annat exempel… Om ingen ser den förbannade järven på skansen, vilket är den mest troliga förklaringen?

1. Det finns ingen järv?
2. Järven har så många bra kabel-tv-kanaler att den väljer att sitta i sin lya och titta på Days of Our Lives hela dagarna?

Det finns naturligtvis mycket mer att läsa om William Ockham om ni är intresserade så sök på William Ockham på Wikipedia.

Och Nu Äntligen till Vitlöksbröden!

Så här gör man mina fantastiskt goda vitlöksbröd

Margarin, kanske 150 gram. jag använder Milda bordsmargarin.

En vitlöksklyfta, inte så mycket jag vet men det räcker!

En halv färskpressad citron.

Två matskedar olivolja, gärna någon lite pepprig o med nötaktig karaktär.

Flingsalt, någon rejäl nypa

Och sen så klart, typ nästan en deciliter hyvlad parmesan O yeah!

Och om man vill lyxa till det lite extra så rätt rikligt med FÄRSK timjan, helst bara bladen, ja jag vet hur pilligt o trist det är att rensa timjan men stjälkarna e lite sega tycker jag. Ni gör så klart som ni vill men då brukar jag finhacka timjanen om jag inte orkar rensa.

Rör ihop allt så att det blandas väl

Jag brukar ha ICAs eller Hattings minibaguetter och dela dom i halvor. Ugnen på ca 250 grader och ca 10 min. tänk på att Vakta dom för dom blir klara Väldigt Snabbt och överraskande och man vill ju inte bränna osten OCH det är lätt hänt om man inte passar o stirrar som ett fån in i ugnen efter ca 7 min, tro mig!!!

Dom är jättegoda och jag gör alltid fler än vad som normalt brukar gå åt, för det brukar gå åt…!!! Men om det blir kvar så är dom riktigt goda dagen efter också om man haft dom lite lufttätt i kylskåpet över natten.

Slut! Frågor!

4 kommentarer:

  1. Bra det där med vitlösbröden i början, jag fuskade INTE! Skrattde inombords, råkade det vara din arbetskamrat H som tror att jag heter Stina ha ha ha
    Jag har själv bojkottat skansen för att jag just tycker att det inte finns så mkt djur att titta på man spenderar mest pengar. Vitlöksbröden har jag sen innan :-)) Till er andra GÖR DEM!!!

    SvaraRadera
  2. ja det är högst den samme H. :-) Jag tyckte anledningen till hans "besvikelse" var riktigt rolig men jag har kanske lite konstig humor... Måste berätta snart vad som hände när jag och flickorna var på bibblans barnboksavdelning idag och så blir det nog ett recept till "på slutet" Och till alla andra, håller med "min blogg mitt liv" GÖR DEM!!!

    SvaraRadera
  3. Jag har sett järven! Den finns men är tyvärr en stor besvikelse... Och är man djurvän vill man dessutom helst ta livet av den efter att ha beskådat den springa hyperstressat och stereotypt fram och tillbaka längs en upptrampad stig... Nä, tacka vet jag Furuvik! Där kan man dessutom få mata kameler, det ni!

    Imorgon blir det vitlöksbröd...

    SvaraRadera
  4. Så du menar att den Finns!!!??? Vilken Besvikelse för mina långt gångna konspirationsteorier!!!

    Men om det är som du säger så kanske det mest humana (animaliska?) trots allt vore att låta den somna in och fara till "järvhimmlen" och fortsättningsvis låta den vara den mytiska järven som aldrig syns...?

    Jag har Alltid drömt om att få mata en kamel!!! Furuvik nästa! var ligger Furuvik förresten...???

    Lycka till med vitlöksbröden im, du kommer inte bli besviken, men kom ihåg att Vakta dom Noga! det skiljer bara typ 30 sekunder mellan succé och fiasko!!!

    Kapten Nemo

    SvaraRadera