tisdag, augusti 25, 2009

Sömnstörning

Jag kom hem från jobbet vid kl. 10 i morse, kollade lite mail och om det hänt något på de bloggar jag brukar läsa. Sen hade jag tänkt försöka vila lite för i natt är det ett nytt pass.

I området där jag bor skall fogarna i hussocklarna asbestsaneras och all vegetation som befinner sig närmare än en meter från socklarna tas bort så att arbetet kan utföras. Fast nog tycker jag dom har tagit bort betydligt mer än en meter...

Hur som helst det hinner ju bli en och annan fullvuxen buske och mindre träd på de närmare 50 år husen stått omgivna av små träd och buskar.

Jag lägger mig skönt i soffan och med favoritfilten över mig för att försöka vila någon en timme eller två. Då når plötsligt ett ljud och även om det har sitt ursprung 13 våningar nedanför mig upplever jag det i denna stund som en smula negativt.

Det är flistuggen (eller wood chippern för att använda ett anglo saxiskt språkbruk) som nu parkerat sig där nere och satt igång med sitt muntra förvandlande av buskar och små träd till tändsticksstora flisor.

Jag förstår att människor måste arbeta på dagtid, självklart är det så, men min entusiasm över att maskinen står rakt under min balkong är något begränsad och ljudet som mest påminner om en motorgräsklippare på anabola steroider med ett extra metalliskt dunkljud som om något satt lite löst djupt där inne i maskinen är en oväntad bonus.

Små buskar låter inte så mycket mest som "ffffrrrrrrrrrrrrt" sen kommer ett litet träd då och då, det låter mer som BAAAAUUUUUUUUUUMMMM KLONK KLONK KLONK, lite som något Karl-Birger Blomdahl (Svens tonsättare 1916-1968) skulle ha varit stolt över att ha komponerat...

jag ligger där 13 våningar upp och fantiserar om att kasta ner en 8-kilos gråsten från balkongen, ner i gapet på den glupska helvetesmaskinen, ge den långfingret och ropa, Tugga på den du!!! men jag avstår. Risken finns ju att jag missar och i värsta fall träffar en av alla "tantpudlar" som vallas runt av små damer i kappa och för liten hatt (undrar om tantskallar växer med åldern eller om hattarna alltid varit för små?).

Pudel och 8-kilos gråsten i fritt fall 13 våningar (enligt formeln. Om kroppen som faller har initialhastighet 0, ökar farten nedåt varje sekund med 9,8 m/s (med ungefär 35 km/timme): v = -gt. Sträckan ökar kvadratiskt med tiden, enligt s = -½ gt ². Hastigheten ökar med roten ur fallsträckan v = √(2gs).) är en dålig kombination och pudeln förlorar alltid.

Alltså ligger jag kvar och kommer istället på en massa nya kreativa svordomar.

Så här ungefär låter den lilla fridstöraren, blunda, njut och låt er vaggas till sömns...

Slut, Frågor?

Wallenstien BX42 Wood Chipper.



2 kommentarer:

  1. Öronproppar, kan du alltid införskaffa ;-))

    SvaraRadera
  2. Är nog mer en person som litar till gråsten och nya svordomar :-) Men är absolut villig att prova öronproppar, genialt i all sin enkelhet! :-D

    SvaraRadera