måndag, juni 29, 2009

Varsågoda, min Hemliga sås!

För att fira Sommarens sena men nu minst sagt bastanta ankomst så publicerar jag för första gången en väl bevarad hemlighet. Jag lägger ut receptet på min kalla pastasallad-kyckling-tonfisk-nasi go reng-grillsås.

Jag gör den jämt till mina flickor till pastasallad på deras skolutflykter. Men prova den med bara tonfisk också det är riktigt bra. Om man vill kan man variera den med lite krossad ananas i också, det blir frisk och gott det med.

Passar jättebra till pastasallad, Nasi goreng, Grillat, tonfisksallad, kycklingsallad, etc.

Ok, man kan ju variera mängden lite efter smak men det här är iaf en liten vägledning som ni kan börja med tills ni hittar er egen blandning.

3 dl. Gräddfil
1,5 dl. Majonnäs (riktig inget fettfritt trams!)
2 msk. Sharwoods chutney (det Är det som gör skillnaden)
3 msk. Chilisås
1 st. Vitlöksklyfta (inte mer, då dominerar plötsligt vitlöken o det ska den inte)
Rejält med curry
Lite paprikapulver

Försök hitta en god curry eller gör en egen... :)

Jag brukar använda den här chutneyn, tycker den är bäst.

4 kommentarer:

  1. Jag ska börja med denna sås nu!!! Tack!!! Tänkte pasta sallad så såg jag att du buppdaterat din blogg ;-)) Till detta blir det entrecot.

    Min sambo fyller år idag...

    SvaraRadera
  2. Det kommer att passa alldeles utmärkt! jag brukar också ha lite isbergs o ruccolasallad i min pastasallad (förutom ALLT annat) blir friskt på nåt sätt tycker jag. Gratulera J från Nemo. Ska jobba natt så det är nog bäst att jag vilar en timme eller två nu.

    Over and out

    Kapten Nemo

    SvaraRadera
  3. AHA! Det var den såsen jag åt idag, tyckte den hade en hade en touch av Kapten Nemo... :-) Riktigt god! Det kanske finns kvar lite imorgon också om jag har tur.

    Ses på torsdag!

    SvaraRadera
  4. Hej Hundflickan, jag var precis nere och kollade i kylskåpet och det fanns faktiskt lite sås kvar :-). Och det var mitt recept men utan chutney, måste ha tagit slut... Får väl handla en liten burk hit så att såsen går att göra "komplett".

    På Torsdag, och glöm inte det goda kaffet :-)

    Kapten Nemo

    SvaraRadera