söndag, juni 21, 2009

Sanning och konsekvens


Jag tog med mig flickorna på McDonalds efter skolavslutningen som ni kanske minns, kom på att vi hade en episod där som kunde ha slutat hur som helst… Mot slutet av måltiden betraktade plötsligt Ebba sin sista lilla bit hamburgare hon hade kvar och frågade mig ”pappa, vad är hamburgare gjort av?” för bråkdelen av en sekund for tankar genom mitt huvud, skulle jag svara som senaste gången för nåt år sedan att dom växte på träd???

Nej!

För att parafrasera Karl Bertil Johnssson ”ljuga för Ebba på självaste skolavslutningsdagen? Nej rakryggat yppa sanningen och ta konsekvenserna, ja så får det bli”. Mitt svar var lika kort som ärligt.

”ko”

Ebba vände och vred på den sista lilla biten hamburgare, så åt hon upp den med ett långt och njutningsfullt Mmmmmm… och såg helt belåten ut. Clara deklarerade genast att hon Absolut var emot allt djurplågeri men att hamburgare nog inte var djurplågeri när allt kom omkring. Jag höll naturligtvis med henne att hamburgare inte föll under kategorin djurplågeri. Sanningen hade segrat och konsekvenserna blev inte katastrofala av den.

1 kommentar: