tisdag, september 01, 2009

Harry Potter på kvällskvisten (vem Fan är Fluffins???)


När jag nattade mina flickor i kväll så är det som vanligt oftast lite så här.

Ebba är enkel, bara puss, kram och sov gott lilla älsklingen och så somnar Ebba.

Men Clara har oftast något hon vill prata om och diskutera.

I dag har hon varit hemma från skolan, lite febrig, snurvlig och matt. I går fick vi flera spel av Claras kusiner (mina syskonbarn) som de vuxit ifrån. Bl.a. fick vi ett Harry Potterspel och eftersom Clara har läst alla 7 böckerna nu i sommar och älskar dom blev hon så klart alldeles fascinerad av ett spel med Harry Potter och ägnade en hel del tid idag åt att läsa in sig på reglerna.

Det var detta ämne som var kvällens god-natt-prat… Clara börjar med ett önskemål om att vi skall spela spelet i morgon eftersom hon får vara hemma minst en dag till tills febern och snurvlet är borta. Visst tycker jag det kan vi väl göra, fast sanningen att säga är jag rätt dålig på sällskapsspel. Alfapet, Trvivial Pursuit och sådana går väl an och kan till och med vara riktigt roliga. Men när jag frågar Clara om hon kan reglerna och hon säger:

Man skall lägga tre kort under falluckan där Fluffis finns

???? Om Någon Någonsin känt sig som ett levande frågetecken så var det Jag!!! i just detta ögonblick!!!

Va??? Vilken fallucka??? Och Vem ÄR Fluffins??? (jag sa inte vem FAN är Fluffins för jag försöker alltid ha ett vårdat språk när jag talar med barnen)

Clara såg lite medlidsamt på mig och sa:

Vi tar det i morgon pappa…

Lättad över att slippa höra mer om falluckor och Fluffinsar så sa jag bara:

Ok, God natt min lilla älskling.

Och nu sover de båda och jag sitter här vid datorn och berättar om mitt liv. Klockan är elva på kvällen och det är hög tid för mig att avsluta för dagen, sjunka ner i tv-soffan och se på mitt inspelade avsnitt av Bones. Så god natt allesammans…

Slut, Frågor?

2 kommentarer:

  1. Jag kan ju informera Herrn om att Fluffins är en stor jätte hund med tre huvud som vaktar en mycket viktig sten som Voldemort vill åt. Fluffins vaktar en fallucka som man måste gå in i för att komma till den här vitiga stenen!!!!

    Voj voj voj... det här är allmnbildning kära du;)

    SvaraRadera
  2. Hej Sourlady, Ja jag erkänner att där hade jag en stor lucka i allmänbildningen!

    Så denna Fluffins... Är alltså en Ren rip off av i grekisk mytologi Kerberos??!! Du vet den trehövdade hunden som vaktade ingången till dödsriket och sållade vilka av de dödas själar som skulle få komma in. För in till Hades fick man ju inte komma in så där hur som helst...

    Fluffins... Ja man lär sig något nytt varje dag...

    SvaraRadera