fredag, maj 22, 2009

Vad är egentligen viktigt?

Vad skall jag skriva om idag? Barnen är hos mitt kära x och själv har jag ju jobbat hela dagen. Jo jag kan ju berätta att jag skall sälja lägenheten och flytta, jaha nu har jag ju berättat det… Nej jag vet inte vart ännu men inte speciellt långt, vill ju inte att barnen skall ha allt för lång skolväg, 10-30 minuter är väl ok men inte så mycket mer tror jag. Tänkte bo lite compact living ett tag men jag e rätt bra på att renovera, snickra, bygga och har aldrig saknat idéer för inredning o design (det svenska ordet är formgivning men det verkar nästan alla ha glömt bort…).

Kanske kunde jag skriva nåt om vad jag tycker är viktigt i livet. Och en sak är iaf klar för mig, människor är alltid viktigare än prylar, status (vad nu det är för något) o yta.
Vi tar så många saker för givet i livet. Att vi själva och de personer vi älskar och bryr oss om skall få vara friska och inte drabbas av sjukdom eller plötsliga dödsfall, vi tar ofta det för givet tills det drabbar oss själva och först då inser vi hur lite så mycket annat egentligen betyder. Och som min vän Sonja skriver på sin blogg, om du älskar någon så tala om det o inte bara nån gång i månaden eller så utan varje dag, gör något spontant oväntat omtänksamt för någon du älskar det är så Mycket mer värt än en gång per år 14 februari!!! O gör det ofta!!! Och skulle ni behöva förslag som inte kostar något så kan jag ge exempel om det skulle behövas.

En annan sak som jag/vi hör då och då är att ”jag kan inte leva utan…” jag förstår att det är ett talesätt men ändå, vilket skitsnack. Vi kan inte leva utan syre (ja iaf inte så länge…), mat o vatten, vi behöver kunna hålla värmen på något sätt o lite andra ”saker” men jag vet ju också att det bara är de absoluta förutsättningarna för att inte dö, och kanske, eller till och med antagligen vill vi ha ut lite mer av livet än att bara överleva åtminstone vill jag det o säkert ni också. Men ändå… jag kan inte överleva utan kaffe latte, nya vårskor, mina böcker, min trädgård, min balkong, mina spabesök, min fotbollsträning, DIF/AIK/Bajen, Monster Garage/Sex in the city osv osv… men om vi måste det då? Om vi måste överleva allt vi inte trodde vi skulle klara oss utan? Kan vi verkligen inte det?

Det finns människor som förlorar sin man, sin kvinna, sitt syskon, sitt barn som förlorar människor som står dem nära och som dom älskar och var älskade av, den förlusten sätter allt annat i skuggan, det vi trodde var viktigt blir plötsligt helt betydelselöst. Jag tror det är viktigt att ibland och med jämna mellanrum stanna upp ett tag och tänka efter vad som verkligen betyder något och det är inte prylar, status o yta utan människor. Visst det är kul om man kan unna sig lite av livets goda, det är det absolut! Men bara man inte glömmer bort vad som verkligen betyder något.

Och nu till något helt annat som Monty Python gänget brukade säga. Ja, jag tycker det här är så kul men gillar ju lite blodig humor, inte bara men definitivt också… tur för mig att min själs älskade har samma humor som jag.

Joe Cartoon: Joemomma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar