lördag, maj 09, 2009

Min Potatisgratäng och för att S ska grilla på söndag

Ett recept på min potatisgratäng speciellt för S som skall grilla på söndag och dessutom har en hel säck med potatis i skafferiet.

Skala och skiva potatis i ca. 5mm tjocka skivor, hur många? Ja rätt många, kanske 12 eller så och inga små ynkliga stackare då. Men det märker ni antagligen själva när ni slår på vätskan om det behövs fler.

I en bunke rör ihop:

3 dl. riktig vispgrädde
2,5 dl riktig cremé fraich
Några rejäla matskedar fransk Dijonsenap
Flingsalt, lite så där ”lagom” ha ha ja jag vet… men Lagom…
Flera tag med pepparkvarnen (svartpeppar)
Några pressade eller riktigt finhackade vitlöksklyftor
Man kan ha i en dl. vitt vin också men det är inte helt nödvändigt

Rör detta tills allt blandats väl.

Riv några deciliter god ost (ja rätt självklart eller? Vem vill ha äcklig ost?) gärna lite lagom lagrad typ herrgård, grevé eller nåt sånt.

Gul lök i skivor, kanske en två tre stycken, brukar ibland koka upp skivorna hastigt i några minuter och då slipper man viss ”gasbildning” bland sina gäster som även om det kan vara kul, dock uppskattas det oftast om den uteblir… Barnkalas är en helt annan sak då är det ”Bara KUL”! Men barn är ju som dom är…

Nu kommer själva trixet… dom flesta brukar ju stå och lägga i lager och dutta över med vätskan, lager på lager o hälla på vätska. Tar en evig tid och så här blir det faktiskt Mycket bättre. Fram med en Stor bunke o i med all skivad potatis o lök, sen på med vätskan och rör runt med träredskap eller jag tycker det är bättre med händerna, rör runt tills allt blandas Ordentligt, på slutet tar man i den rivna osten, ja vänta med den till slutet för nu blir det riktigt kladdigt… Tvätta händerna (eller om ni har någon hund så ropa på den så fixar den rena händer på nolltid, eller kanske inte? Ja ja ni vänjer er vid mina receptbeskrivningar vad det lider, tror jag???)

Och så skjuts in i ugnen på 250 grader (jag har alltid 250 grader…) i så många minuter att när ni sticker i den med en provsticka (ja samma som man har när man kokar potatis) så skall den var mjuk rakt igenom. Det tar allt ifrån 40 minuter till 60 minuter men kolla så att den inte blir bränd på ovansidan (lägg på lite ugnsfolie i så fall, men det fattar ni väl).

Sen är det bara att äta och njuta men en lite märklig sak är att den faktiskt är godare om den inte är så där jättevarm utan bara lite ljummen, den blir mycket krämigare då och godare så lät den svalna ett tag innan ni serverar den. Och om det blir rester över så ät den kall eller bara ytterst lite ”micrad” dagen efter, den är godast då, lite ljummen bara.


Före "värmebehandling"


Och ut kommer den så här vacker, men glöm inte, låt den stå till sig ett tag och svalna precis som en lasagne.

Bon apétit…

1 kommentar:

  1. oh jag får så dåligt samvete att jag inte gjort den här potatisgratängen.
    Ska göra den i veckan, den verkar super god :-)) tack för receptet!!!

    SvaraRadera