torsdag, maj 21, 2009

Att göra saker på "rätt" sätt

Fobier, tvångstankar, fixa idéer är det säkert ingen av er som har… Men jag känner vänner som har det och så har jag ju några själv, skulle man kunna säga…

Det är rätt märkligt hur man kan tycka att vissa saker måste göras på ett visst sätt för att vara ”rätt” själv är jag några knäppa fixa idéer…

Fix idé nummer 1. Diskmaskinen… Jag anser att diskmaskinen skall fyllas med matematisk precision och besticken vända uppåt mot vattnet, tallrikarna med ett avstånd som gör att dom blir rena o inte står ihopklumpade (det gäller för övrigt besticken också). Glasen placerade så att det går in så många som möjligt med bibehållen diskeffekt osv osv… dessutom gäller det ju att fylla maskinen på ett sådant sätt att man får in så mycket som möjligt, det blir som ett slags avancerat Tetris i köket…

Fix idé nummer 2. Grönsaker… Man kan ju skära o dela grönsaker på många sätt och i olika storlekar men det finns bara ett bra sätt o det är mitt sätt! Om jag nu skulle gå in i detalj på hur det är så skulle nog min dagliga ranson av bokstäver ta slut så jag avstår.

Fix idé nummer 3. Packa upp på varubandet i mataffären… alla hårda och geometriskt kubiska saker först på bandet! Sen alla livsmedel med oregelbundna former och sist allt ömtåligt creme fraich burkar, mogna tomater o sånt. Att fylla kassarna sen är också ett slags tredimensionellt Tetris fast på tid för man kan ju inte stå och fundera för länge när man packar. Skulle kunna utveckla det här ämnet om hur man packar matkassar till en c-uppsats tror jag men av medmänsklighet avstår jag.

Ja ja jag har säkert fler fixa idéer men de här är nog dom som jag håller hårdast på ha ha. Pratade med en jobbkompis igår när jag jobbade natt och hon hade ju också en hel del skumma grejer för sig med filten i soffan, smulor i smörbyttan o sånt. Och så en sak till fast det är ju knappast en fix idé. Det handlade om när hennes kille kör hennes bil (ja just Du S.) när du kör hennes bil en liten Daihatsu som går under namnet Super Mario så brukar du köra på treans växel till ungefär 6000 varv och köra så en bra lång stund innan du växlar upp till fyran fick jag höra… Vet du vad det gör för miljön, bensinförbrukning, motorslitage men framför allt för C:s mentala hälsa!!! Får nog ta och prata med dig om det när vi ses på jobbet på lördag :).

När det gäller fixa idéer så är nog det viktigaste ändå att man själv vet om dom och hur knäppa och betydelselösa dom egentligen är!!!

Tror jag sparar fobier och tvångstankar till ett senare tillfälle för nu skall jag ut i köket och fylla diskmaskinen…

Under tiden kan ni ju betrakta denna lilla instruktionsfilm om hur man planterar om en krukväxt.

The Cautious Gardener

2 kommentarer:

  1. Jag har oxå rätt många sådana här tix städningen, Diskmaskinen, hur sängen ska vara bäddat, hur varorna ska stå i kylen mm Tur att min sambo inte har det hur löser man sådant då? Nu tränar jag på att låta disken stå på diskbänek "en stund" efter middagen...jobbigt men det går en stund...

    SvaraRadera
  2. Beundrar dig för att låta disken stå "en stund" ha ha ha jo jag förstår allvarligt hur svårt det kan vara! själv kan jag gladeligen låta min disk stå i ett par dar innan jag kommer på att det kanske är dags att plocka in i maskinen men bara när jag är barnledig! förstår om du blev lite omskakad nu :). Men du, jag tror inte på att mr. J inte skulle ha några "fixa idéer", såklart inte samma som du men garanterat några om du tänker efter o tänk utanför hemmet också, i bilen, i mataffärer,på jobbet etc. Alla människor med puls har någon liten skum grej som e viktig för dom. Träffade iof en komapatient när jag jobbade på intensiven som va rätt befriad från sånt, men jag kan lova att han hade blivit rätt sur om nån stått på respiratorslangen, så du ser... Alla har nåt.

    SvaraRadera