lördag, maj 23, 2009

Svarta sirapslökar och jag kan inte grilla

Svarta sirapslökar… Svart mat är ju inte så där jättevanligt kanske om man inte räknar med bränd mat, typ när jag grillar…

Fattar inte varför det brukar falla på lott? Jag är ju inte speciellt bra på det! Marinaderna är det inget fel på, det är när jag skall försöka få köttet genomstekt på grillen, det brukar gå bra i början men ”plötsligt händer det”! kolsvart! Fattar inte varför jag hamnar vid grillen? Är det för att jag är man och då per automatik anses vara genetiskt anpassad genom årtusenden av evolution att stå vid elden och tillreda kött? Jag saknar uppenbarlig grillgenen… Skulle mycket hellre sitta vid bordet med ett glas vin eller en öl och bara vänta på maten, jag kan gärna göra en massa ”grillmats-tillbehör” och diska bara jag slipper stå där i oset, bränna knogarna och se köttet/korven bli svart.

Men nu till mina svarta sirapslökar, eller kanske skulle jag kalla dom för Goth-lökar? (som en tribut till Bauhaus låt från 1979, Bela Lugosi's Dead. Den första den första rakt igenom genuina gothlåten i historien.) dom är i färg vackert svarta till en djup nyans av kastanjebrunt och smakar dessutom väldigt bra och är ett tillbehör till nästan vilket kött som helst, typ som en chutney. Här kommer receptet rikligt bildsatt o steg för steg fast det är superlätt att göra.

Lök... Jag hade bara vanlig gul lök och rödlök hemma men har ni schalottenlök (gärna banan varianten) och andra sorter hemma så ta det också men hoppa över vitlöken! Skär den i rätt stora bitar.

Mer än så här behövs inte. Ljus sirap, kinesisk mörk soya, japansk soya, sesamolja och lite vatten.

Och så i med den skurna löken. Stek den på svag värme tills den är mjuk utan att ha fått för mycket färg färg.

Nu ser löken lagom mjuk ut utan att ha fått speciellt mycket färg, men var lugna det blir snart mycket mörkare... Nu tar ni ta ca. en till två matskedar av den kinesiska och japanska soyan, drygt en halv dl. av sirapen och några rejäla stänk av sesamoljan men inte mer. och ca. en halv dl. vatten.

Slå blandningen av mörk kinesisk soya, japansk soya, sirap och sesamolja över den mjuka löken. Blanda ut detta med ca. en halv dl. vatten. skulle ni råka ha Indonesisk Ketjap Manis eller Ketjap Beteng hemma så använd det också. Koka nu allt på låg värme till nästan all vätska kokat bor och det är lite segt och krämigt i grytan, ungefär som en chutney eller marmelad. Jo just det, man kan efter ett tag ta ur en hel del vätska ur grytan med en slev och använda detta i en sås till köttet blandat med grädde, blir riktigt gott...

Så här ser det ut till slut när vätskan kokat bort och löken är vackert svart och djupt kastanjefärgad.

Så här ser det iaf ut på tallriken med ugnsrostad potatis och en gryta på entrecote och vinsås, ser att jag glömde det där gröna ni vet som ju alltid skall ligga lite strött överallt men ni får väl föreställa er det. Till detta såg jag ett avsnitt av Criminal Mindes...

Och så lite South Park…

4 kommentarer:

  1. Verkligen proffsigt utförligt recept "hur man gör", jag älskar lök. Så detta blir något i veckan att göra.

    Konstigt jag blir hungrig när jag läser detta, fast jag ätit hur mycket som helst hela eftermiddagen. Min citronkyckling vart super...nyttig tror jag bestämt oxå :-))

    SvaraRadera
  2. Det låter bra, låt mig veta vad du tyckte om det. Läste ditt kycklingrecept och det lät jättegott och nyttigt också! Skall göra det till mig o barnen, dom gillar ju kyckling och jag kan nog behöva variera mina recept litegrann.

    SvaraRadera
  3. Behöver ett fisk recept? Har sådana där Alaska fisknfileerni frysen help me!

    SvaraRadera
  4. Skrev ett fiskrecept i din blogg i en av kommentarerna till din "franska Gladiatorsandal", tyckte det passade där... möjligt att du missade det för inlägget var ju rätt långt (du vet ju hur jag är ha ha) men där finns det iaf.

    SvaraRadera