lördag, oktober 31, 2009

Fredagsmys och tandborstningssamtal

Fredagkväll och flickorna och jag har haft vårt fredagsmys med de traditionella tacosarna och ostbågarna fast i kväll var det chips o dip. Vi såg på Idoluttagningen och Ebba dansade järnet på mattan helt socker-speedad av Sprite. Clara är liksom jag lite mer cool och vi satt i soffan och lyssnade på alla de duktiga deltagarna och berömde då och då den lilla dansande furien för några snygga moves...

21.30 och först delen av Idol slutar, barnen tar på sig nattlinnen och det är dags för Ebba att sova. Clara som är 10 år får ligga o läsa en stund och hon vill se utslagningen i Idol klockan 22.30 och det är ok för mig men när den väl startar så sover hon som en liten stock och jag bryr mig inte om att väcka henne o släpa upp henne till tv:n, vi kan se reprisen sen i stället.

Ebbas tandborstningar på kvällen när hon står där på toastolen verkar vara ett tillfälle för henne att berätta saker för mig och rätt många gånger så blir det en del lite märkliga konversationer.

Ebba fyller 7 år nästa lördag 7 november, idag så har hon skrivit och ritat en mycket utförlig önskelista på en större mängd små papperslappar. Jag har försökt tyda dom efter bästa förmåga men behöver nog Ebbas hjälp för att helt dechiffrera dom.

Så när jag då ikväll borstar på Ebba så säger hon;

Det var länge sen jag fick någon leksak

Min naturliga reaktion på detta var så klart;

Men du fyller ju år nästa vecka, då får du leksaker!

Ja då önskar jag mig Little Petshop-leksaker och mycket Hanna Montana-leksaker och pengar. Säger Ebba

Pengar? frågar jag; Vill du ha både leksaker och pengar?

Ebba ser på mig med allvarlig blick och säger;

Ja Pengar... Pengar ger Makt...!

VA??? säger jag; Vem har sagt det??? Vet du vad som är Viktigare än pengar? frågar jag föräldramässigt pedagogiskt.

Guld...? frågar Ebba.

Fan! tänker jag... Ungen är 7 år och börjar redan fundera på att säkra sitt kapital i ädelmetaller, lite oroande faktiskt...

Jag beslutar mig för att fläska på med allt jag har, hela djäkla artilleriet av föräldramässiga floskler för att rädda det lilla barnet från en allt för tidig insikt att pengar o guld faktiskt betyder mycket för hur våra liv blir, men det behöver ju hon inte få veta just nu...

Så jag säger; Men min lilla älskling, vet du vad som är mycket viktigare än pengar o guld?... Vänner o kompisar, det är det viktigaste man kan ha, har du vänner så har du egentligen det viktigaste o finaste man kan ha...

Ebba ser lite trött på mig och säger;

Ja ja, men nu vill jag gå och lägga mig.

Nu sover Ebba och jag önskar att hon får många vänner i sitt liv och ja, ja lite pengar o guld också...



Slut, Frågor?

3 kommentarer:

  1. Fasiken vad barn är härliga, så otroligt spontana :) Jag skrattar när jag läser om din dotters kloka funderingar och kommentarer, så mycket vi underskattar dem egentligen.

    SvaraRadera
  2. Hej Carro! Kul med en kommentar! Det är ju inte så där jätteofta precis... Men uppskattas väldigt Mycket! Ja barn är väldigt kloka "oftast" ha ha och mina två döttrar är en ständig källa till små märkliga samtal :-). Hör gärna av dig igen.

    Kapten Nemo.

    SvaraRadera
  3. Ha ha ha!!! Pengar... som i en sång av Lars Demian...

    /Jenny

    SvaraRadera