torsdag, oktober 15, 2009

Pigs on the wing o balettkjolar...

Det var ju rätt länge sen jag skrev något om mat på bloggen kom jag på! Så för att bättra mig så kommer här ett rätt enkelt recept som mina flickor tycker om, och ja, jag med för den delen.

Kanske tycker ni att det liknar den klassiska maträtten Flygande Jakob? Kanske det, men det är ändå inte riktigt det samma... Jag kallar den "Pigs on the wing" (efter den gamla klassiska Pink Floyd-låten).

Nåja hur som helst så här gör man i alla fall.

Ingredienserna är dessa; Kassler (därav pigs), grädde, crème fraiche, chilisås, ananasringar, riven ost och så Klart en av mina/våra favoritkryddor Pasta Rossa. Svårare än så är det inte!

Så nu sätter vi igång då!

Skiva kasslern tunt och medan du gör det så låter du såsen koka.
Såsen består av grädde, Crème fraiche, några rejäja matskedar chilisås och ananasspadet från en burk ananas, dra typ 15-20 varv med Pasta Rossa kryddan också. Svårare än så är det inte att göra såsen! Låt såsen koka ihop så att den recducerar (blir tjockare) och blir lite krämig för vem vill ha rinnig sås som är som vatten???

Lägg ett lager sås i botten på formen först och sedan första lagret kassler o ananasringar.


På med sås och den rivna osten.


Varva, kassler, ananas, ost och sås.


Ja sen varvar man kassler, sås, ost o ananasringar tills det tar slut. På med den sista såsen och osten. Sen och sen in i ugnen på 250 grader i ca? ja tills den ser klar ut, kanske 20 minuter


Så här snygg ser den ut när du tar ut den.


Om man låter den stå inne för länge i ugnen ser den ut så här när den kommer ut... Och vem vill det???


Vi brukar äta den med klyftpotatis. Vänd potatisklyftor i lite olivolja, flingsalt och kanske någon extra krydda.

En Enkel och riktigt god vardagsmiddag.

Förresten skall ni få min senaste Ebba-upplevelse också, från ikväll...

Jag sitter lugnt och skriver vid datorn när Ebba slår upp dörren från sitt rum med stor dramatik.

Ebba kommer ut iklädd en mycket rosa, glittrig och paljettförsedd balettkjol, rosa linne samt en rätt märklig och stor flerfägrad handväska i högsta hugg! Ebba snurrar några varv på tåspetsarna och frågar mig.

"Visst É jag väldigt Oh' la la pappa?"

För bråkdelen av en sekund vet jag inte riktigt på vilken planet jag befinner mig, sen svarar jag så klart;

"Ja min lilla Älskling, Du är absolut väldigt Oh' la la..."

Ibland tänker jag att... Jag skulle behöva en son... Också...

Slut, Frågor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar