lördag, oktober 24, 2009

Nötter

Lördag kväll, "igen"... Jo jag vet! jag har varit rätt dålig på att skriva här på den senaste veckan men nu sitter jag här klockan är 22 och jag kom hem från jobbet för någon timme sedan.

Jag fick Ebbas Veckobrev av Anna (mitt x) igår när jag var uppe (uppe betyder att jag cyklat uppför en liten backe 100 meter och sedan ytterligare ca. 250 meter där hon bor och där Clara och Ebba har varit den här veckan) och fixat med Claras spelista i datorn med alla party o dance låtarna till festen Clara har/hade i kväll, hoppas det blev lyckat. Men jag hade alla dom senaste låtarna och dom gamla hitsen som säkert var tre år gamla :-).

Nåja men var var jag nu? Just det, veckobrevet från fröken Kattis och fritidspersonalen Pernilla och Christina. Så här stod det;

OBS! VIKTIGT!
Till alla föräldrar!
I vår barngrupp på Montessori har vi ett barn som är starkt allergiskt mot nötter. Vi vill därför att ni är uppmärksamma och inte skickar med nötter eller något som kan innehålla spår av nötter till mellanmål eller i matsäck.

Och vilket var då detta stackars barn som enligt egen utsago skulle sluta andas och mer eller mindre dö på fläcken om hon så mycket sniffade på ett spår av nötter...?

Jo så klart vår alldeles egna lilla Ebba!!! Tydligen har hon vid något lämpligt tillfälle lyckats slå i samtliga fröknar o fritidspersonal att hon har den allra allvarligaste formen av nötallergi. Det konstiga är att varken Anna eller jag någonsin märkt det... Ebba har alla år glad i hågen alltid ätit av både jordnötterna och cashewnötter när så funnits.

Varken Anna eller jag har någon aning om varifrån vår snart 7-åriga avkomma får allt ifrån, det är och förblir ett mysterium...

Den falska "Nötallergikern"...

Appropå nötter så kan jag ju berätta en lite anekdot från millennieskiftet. Anna och jag var då fortfarande gifta och bodde i ett hyfsat kedjehus i Djursholm Ösby. Clara gick på ett dagis i Djursholm och det var ju, "som det var..." Väldigt många suvar på parkeringsplatsen om man säger så... Dagisfröknarna var ju också lite "så"... Ja ja ni fattar nog vad jag menar.

Hur som helst så skulle Clara som då var drygt 2 år ha en förmiddagsutflykt med dagis och hon skulle ha med sig matsäck som skulle bestå av dricka och frukt. Eftersom jag var lite trött på hela dagiset och den lätt hysteriska stämning som rådde där så såg jag här ett ypperligt tillfälle att testa fröknarna och vad de gick för, frukt kan ju vara så mycket tänkte jag. Skulle jag försöka hitta någon exotisk frukt? Papaya, Carambola, Cherimoya, Kiwano, litche, mangostan, rambutan???

Nej Tusan heller! Clara fick med sig en hederlig kokosnöt och tre ApelsinMer...

När jag senare den eftermiddagen hämtade Clara så såg samtliga fröknar lite konstigt på mig... Jag vitjade Claras ryggsäck och såg att kokosnöten låg kvar, jag frågade då om Clara inte tyckt om och velat ha sin frukt? Då såg dom "ännu" lite konstigare på mig...

Jag tog min lilla älskling i handen och så gick vi hem. Vi bodde inte kvar så där jättelänge i Djursholm. Tack o lov tänker jag rätt ofta...

Clara och storasyster Mathilda tre år senare i jultid.

Slut, Frågor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar