torsdag, oktober 29, 2009

Soffa och rasism

Kanske måste jag (höll på att skriva "man" men det har jag lärt mig skall man/jag inte säga... Min psykolog är jättesträng ha ha) inte alltid skriva så där långt och om något speciellt tema, inte för att jag gör det, skriver om något speciellt tema alltså... Det har ni nog märkt, ni som läser bloggen lite mer regelbundet.

Så vad har då hänt idag? Jag har bytt ut min gamla vardagsrumssoffa mot en mindre gammal, exakt samma modell men betydligt snyggare och fräschare.

Min gamla soffa var snart 10 år och från den "gamla goda tiden", Ikea men lite Svenskt Tenn-inspirerad, men efter 10 år i min och barnens tjänst så tittade stoppningen fram lite överallt minst sagt!!! och de senaste året har vi haft stora plädar över den för att täcka alla hål o skavanker.

Så i går skruvade jag isär den gamla trotjänaren och smög i skydd av mörkret ner med alla delarna till grovsoprummet, jag vet inte om man/jag får slänga kasserade soffor där så jag tyckte det var bäst att vänta tills mörkret fallit och de flesta sov i området där jag bor. Stötte naturligtvis på några hundägare som var ute o promenerade mitt i natten med sina små fyrbenta vänner men ingen av dom verkade ta någon speciell notis om mig där jag kom dragande med soffdelar efter mig mitt i natten.

Så i dag så hämtade jag min "nya" soffa med hjälp av min gode vän Christian som flera (många!) gånger fått agera flyttgubbe med mig (Stort Tack till dig!!!) hos min syster som har flyttat och inte hade användning av just denna soffa. Nu har vi invigt vår nya soffa som nu står i vårt vardagsrum och jag är väldigt glad över att slippa ha en trasig och synnerligen skamfilad möbel i vårt hem.
Så här ser min soffa ut, men inte vit utan snyggt roströd.

Som vanligt så bidrar barnen med många lite märkliga konversationer...

I kväll när jag borstade tänderna på Ebba så drar hon helt utan någon som helt förvarning den gamla ramsan; Mamma kines pappa japan stackars barn och visar med fingrarna ögonen som går åt olika håll.

Jag blir lite ställd för en sekund men säger sedan lite halvsträngt till Ebba

Det där tycker inte pappa om, det är dumt att säga så, det är rasistiskt.

Ebba ser naturligtvis ut som ett frågetecken med munnen fullt av tandkräm och frågar så klart

Vad är rashishtiskt?

Ebba är inte ens sju år så jag tänker att jag får försöka förklara det på ett lite enkelt sätt. Ja ja kanske lite grovhugget men vad tusan skall man göra så där på kvällen när ens barn står på toastolen med munnen full av tandkräm...?

Rasistiskt är när man retar någon för att dom kommer från ett annat land eller säger dumma saker för att någon inte ser ut som dom flesta andra.

Och för att ytterligare ge exempel på hur dumt rasism är så säger jag helt sanningsenligt!

Men tänk, pappa kan ju bli kär i en flicka från ett annat land!!!

Ebba ser mycket förstående på mig och som om hon precis förstått vad rasism är och hur dumt det är och säger

Jaha som någon från Schweiz???

Va??? säger jag, från Schweiz?

Ja från Schweiz! säger Ebba.

Ja just det... som någon från Schweiz... bekräftar jag.

Fast Schweiz... var kanske Inte precis vad jag tänkte på... och mitt så att säga förstahandsval...

Slut; Frågor

1 kommentar: