torsdag, april 30, 2009

Valborgsmässoafton 2009

En mycket lugn och städad tillställning i år med eld, sång och fyrverkeri och sedan direkt hem med barnen för läggdags. Upptäckte hur svårt det är att fotografera eld för att inte tala om fyrverkerier!!! Men men, alla vet ju hur det ser ut, i alla fall de flesta… En inuit (grönländare) kanske inte vet o har sett så där jättemånga valborgsmässoeldar när jag tänker efter… fast å andra sidan så har ju jag inte sett så där många gråsälar själv så det jämnar väl ut sig på något sätt? Men hur det gör det, jämnar ut sig alltså, hmmm ja det vete fan… Nu blev det så där stickspårsartat igen! Hade ju lovat mig själv (och er) att försöka sluta upp med sånt men det är tydligen helt hopplöst eller rättare sagt, Jag är tydligen helt hopplös!



Valborgsmässoeld ser ut så här (skriver det för säkerhets skull om nu någon inuit skulle surfa in på sidan, men varför skulle hon/han göra det??? har dom mobilt bredband på Grönland??? Bäst att sluta fundera nu tror jag…)



Ett Glatt barn vid elden, ja alltså en glad unge, inte ett glatt i betydelsen halt, person med låg friktion och liknande utan en glad dotter med vindsnurra (fattar inte varför hon hade den med sig??? ”but whatever makes you happy…”)



Fyrverkeri, fattar ni hur svårt det är att fotografera fyrverkeri på natten när kameran vill ha lååånga slutartider, önskar det var mer fyrverkeri på dagarna med ordentligt dagsljus så man kunde få korta slutartider, men det är tydligen för mycket begärt. Bra uttryck förresten ”det är tydligen för mycket begärt” låter lite så där lagom bittert och som om man bar väldigt mycket orättvisor på sina axlar… eller möjligtvis i två ICA-kassar om man har såna där smala o sluttande axlar som allt bara halkar av (nej jag har inte det, men vet dom som har) till och med upplevda orättvisor. Har fler exempel på irriterande uttryck men det får nog bli ett eget inlägg

2 kommentarer:

  1. Vad har du för kamera, får fina bilder?

    SvaraRadera
  2. jag har en Konica Minolta Dimage A2 8 megapixel. jo den tar bra bilder, har bra optik och en massa funktioner som jag inte använder fullt ut ha ha. det finns ju kameror idag som har mycket högre upplösning men det hjälper ju inte om inte glaset i optiken är riktigt bra. sen har den ett bra macroläge för närbilder som du kanske såg från min balkong?

    SvaraRadera