torsdag, april 23, 2009

Tikka masala och lite annat...

Några mattips igen, jag har provat Hemköps färdiga orientaliska såser i alla fall två av dem. De är faktiskt riktigt bra tycker jag, för att vara färdiga alltså… men å andra sidan så tillverkar jag inte min egen curry heller (fast det vore ju kul att prova det också nån gång, mmmm nu vet jag att några säkert suckar och tycker att ”matnörderiet har nått otillåtet långt…

- Get a life!!!

Säger jag till mig själv,

- Ok ska göra det, jag lovar! Ska bara göra lite curry först…

svarar jag mig själv då. I det läget brukar jag bara sucka och ge upp o tänka,

- Ja gör din förbannade curry först då! Men sen får det fan vara nog! Sluta krångla, ta en knäckemacka och åk in till stan sen!

Ibland tror jag att jag behöver någon annan än mig själv att prata med, jag blir bara så irriterad av att prata med mig…)

Nu blev det en sån där lång utläggning igen som jag vet att man inte skall ha på sina bloggar för ingen orkar läsa mer än några rader men vad skall jag göra???
Jag har ju en ovana att halka in på små stickspår och som en galen godsfinka (järnvägsvagn avsedd för varutransporter) skena nerför den tankemässiga rangerbangården istället för att lugn och metodiskt hålla mig på stambanan. Är förresten rätt dålig på att sätta punkt också och har gärna ett tjog bisatser.

Har nästan glömt nu vad jag skulle skriva om…

Jo just det ja, Hemköps färdiga såser! Det här gjorde jag häromdagen.


Först stekte jag lite kycklingfilé i margarin och sesamolja.


Sesamoljan är mycket smakrik så det räcker med betydligt mindre än vad man normalt använder med andra oljor.


Och här är såsen! den är riktigt bra tycker jag och har även provat deras Thai Currysås den är också helt ok. en burk kostar 20 kr så den är helt klart prisvärd också.


Brukar ha i lite extra vattenkastanjer också för knaprigheten och ibland kokosmjölk om jag vill ha en mildare smak för såsen är helt klart välkryddad.


Så är det bara att röra ihop allt och låta koka en liten stund, hade föresten i purjolök också och lite jordnötter till serveringen.

1 kommentar: